چون سختى به نهایت رسد ، گشایش در رسد ، و چون حلقه‏هاى بلا سخت به هم آید ، آسایش در آید . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 86 دی 6 , ساعت 2:53 عصر

علی

قرآن از علی می‌گوید 2

سوره توبه؛ آیه 19‏

‏« أَجَعَلْتُمْ سِقَایَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِی سَبِیلِ اللّهِ

لاَ یَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ »

‏«آیا آب دادن به حاجیان و عمارت مسجدالحرام را با ایمان به خدا و روز قیامت و جهاد در راه خدا برابر می‌دانید؟ نه، نزد خدا برابر نیستند و خدا ستمکاران را هدایت نمی کند »

 

طبری در جامع‌البیان 6/10/95: به سندش از انس بن مالک که گفت:

«عباس و شیبه پسر عثمان به یکدیگر ‏فخر می‌فروختند؛ عباس می‌گفت: من از تو بزرگوارترم؛ من عموی فرستاده خدا صلی‌الله علیه و‌آله وسلم ‏و وصی پدرش و ساقی حاجیان هستم.

شیبه می‌گفت: من از تو بزرگوارترم؛ من امین خداوند بر خانه‌اش ‏و خزینه‌دار او هستم...

در این هنگام علی علیه‌السلام رسید... به آن دو گفت: من از شما دو تا ‏بزرگوارترم؛ من نخستین کسی هستم از مردان که ایمان آوردم و مهاجرت کردم و جهاد نمودم.

هر سه ‏نزد پیامبر صلی‌الله علیه و‌آله وسلم رفتند و از افتختارات خود یاد کردند. پیامبر صلی‌الله علیه و‌آله وسلم به ‏آنان پاسخی نداد.

پس از چند روز جبریل این آیه را آورد. پیامبر دنبال‌شان فرستاد، آمدند. سپس این آیه را ‏خواند: «اجعلتم سقایة الحاج...».‏

 

حدیث مفاخره و شان نزول این آیه را بسیاری از محدثان و علمای اهل سنت آورده‌اند، از جمله:

  • واحدی ‏‏/اسباب النزول 182 (164)
  • قرطبی /الجامع لاحکام القرآن 8/91(8/59)
  • رازی / تفسیر کبیر 4/422 (16/11)
  • خازن / تفسیر خازن 2/221 (2/211)
  • نسفی /تفسیر نسفی 2/221 (2/120)
  • حموثی /فرائد. باب 41 (1/203/159)
  • ابن صباغ /الفصول المهمه 123 (122)
  • زرندی /نظم دررالسمطین 88- 89‏
  • گنجی شافعی /کفایة الطالب 113 (238/62)
  • ابن عساکر /تاریخ 12/305. + ابن کثیر /تفسیر 2/341
  • سیوطی /الدرالمنثور 3/218 (4/146)
  • صفوری / نزهة المجالس 2/242، 209


ر.ک: خلاصه الغدیر، ص 308، برگزیده و ترجمه‌ی دکتر محمود رضا افتخارزاده



لیست کل یادداشت های این وبلاگ